Tyvärr måste jag säga att det har varit få som har gjort sin läsläxa med tillhörande uppgifter i arbetsboken. Vi har full förståelse för att det uppstår missförstånd över vad som ska/inte ska göras så vi försöker vara så tydliga som möjligt. Det är ett nytt material som vi försöker arbeta in så det tar säkert ett tag innan allt flyter på som önskat både hemma och här i skolan.
Denna veckan har vi läst kapitel 2 VIVI. Eleverna får gärna läsa texten varje dag, men med fokus på att det inte får bli tråkigt. Läsning ska vara kul! När eleverna repeterar samma text om och om igen får de ordbilder som de sedan känner igen nästa gång de läser det och får därmed ett bättre flyt i läsningen. Om det blir motsträvigt så är det ok att hoppa över läsningen en dag. Men man ska läsa texten flera gånger. När ni läser hemma så sätt en signatur i incheckningsrutan. När vi lyssnat på eleverna sätter vi en signatur i utcheckninsrutan.
Arbetsboken är ett material som vi arbetar med både hemma och i skolan. Därför är det viktigt att eleverna har denna i ryggsäcken varje dag. Silverbarnen ska inte skriva för hand pga projektet skriva sig till läsning. Ví arbetar med datorerna i skolan.
I arbetsboken ska silverbarnen göra:
S. 7 spåra Vv. S. 9 låt eleverna dra streck från en/ett till rätt bild. På s. 10 prata igenom berättelsen med hjälp av bilderna, berättelsen ska eleverna sedan skriva i skolan.
Guldbarnen gör s. 7 ringa in om du här V i ordet, och Spåra i Vv. S. 9 hela. På s. 10 prata igenom berättelsen med hjälp av bilderna, berättelsen ska eleverna sedan skriva i skolan.
Är det något som inte är färdigt (förutom skrivuppgifter för silverbarnen) så ska eleverna även göra klart kapitel 1 Otto.
OBS! Glöm inte att klä läseböckerna i bokpapper. Tanken är att dessa böckerna ska användas fler gånger så vi är extra rädda om dom.
Om ni har funderingar så hör gärna av er till mig antingen via mail jennie.zaar@kungsbacka.se eller telefon 0300-835828 om vi inte träffas när ni hämtar eller lämnar era barn.
Fortsatt trevlig vecka.
Mvh Jennie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar